Projecte Educatiu
El Projecte Educatiu de Centre és un concepte globalitzador que forma part dels diferents instruments i tècniques d’organització i de gestió dels centres educatius, destaquem d’altres com: NOFC, Projecte de Convivència, Programació General de Centre, Protocol Franja Migdia i Memòria Anual de Centre.
Línea Metodològica
L’escola ha de ser motivadora dins un ambient alegre i obert a l’exterior, donant importància tant a la relació educativa com a l’adquisició de continguts. Volem educar persones ben adaptades a la societat.
L’Equip de Coordinació i Orientació Psicopedagògica vetlla perquè la línia metodològica de les Escoles Fàsia, Fàsia Sarrià i Fàsia Eixample, sigui homogènia.
Els nostres equips directius pretenen que tots els professors, personal auxiliar i especialitzat tinguin una visió global de l’Escola, que existeixi una línia d’abordatge compartida per treballar i relacionar-se amb els infants. Les decisions importants es prenen en equip i pensant sempre en el desenvolupament òptim de l’alumne/a.
Estil Psicopedagògic
- La individualització de cada alumne/a respectant la seva evolució.
- La globalització: tenim en compte totes les àrees d’influència de l’alumne/a: família, barri, activitats extraescolars, sortides.
- L’autonomia: intentem que els nostres alumnes adquireixin un nivell òptim d’autonomia personal.
- Creixement psicològic de l’infant: reforcem en tot moment el “jo” de l’infant per potenciar el seu creixement personal.
- La formació: treballem les competències que s’especifiquen en el Currículum d’Educació Primària i ESO.
- El respecte: envers la natura, l’entorn, els companys, els professors, la família … Aquest és un aspecte bàsic per a la convivència.
- La inclusió: pretenem que els alumnes assoleixin les normes d’educació i autonomia personal que els permeti la inclusió dins la societat així com els coneixements pràctics que els faciliti aquesta integració.
- L’educació integral: programem amb molta cura les festes, les activitats esportives, culturals, musicals, teatrals, d’esbarjo, sortides d’aprenentatge per la ciutat, excursions, per tal de fer un treball vivencial i significatiu.
- El diagnòstic: el dictamen de l’EAP, així com la nostra observació i administració de proves psicopedagògiques, ens permet establir el PI (Pla de suport Individualitzat) del nen/a i decidir les directrius bàsiques per a una escolaritat adequada tot seguint una avaluació contínua.
- L’atenció psicològica: l’equip de psicòlegs ens permet fer un seguiment psicològic precís de cada nen, que a nivell d’aula resultaria molt dificultós. Així mateix ens permet la coordinació amb les famílies per tal d’establir línees d’actuació conjunta.
- Confessionalitat laica: des de la nostra ideologia d’escola pluralista, oberta i de respecte a la llibertat de l’individu, creiem que l’escola ha de ser neutral, respectant les creences tant d’alumnes com de professors.
- La coordinació amb altres especialistes (metges, terapeutes, mestres, psicòlegs, psiquiatres…); amb altres centres, amb associacions; amb institucions (Benestar Social, Ajuntament, Generalitat…). Aquest intercanvi ens sembla de gran importància per aconseguir una línia de treball oberta i adequada a les necessitats dels nostres alumnes.
- La formació d’alumnes en pràctiques: acollim a alumnes de Formació del Professorat, Psicologia i Pedagogia Terapèutica, Logopèdia, Màsters, Arterapia, Musicoterapia,… que estan ja als darrers cursos d’Universitat. Els alumnes/as en pràctiques ens ajuden a realitzar una educació més individualitzada alhora que adquireixen una pràctica docent. Ens connecten amb les últimes aportacions teòriques vigents.
- La formació permanent dels professors: Els professionals de les Escoles Fàsia, donen especial importància a la formació continua. Per aquesta raó tots els professionals reben assessoraments psicopedagògics específics a la pròpia escola, així com en altres àmbits (congressos, seminaris, cursos…). Tanmateix els professionals de Fàsia imparteixen cursos i formacions a diferents col·lectius educatius: EAPs, Escoles d’EE, etc. i participen en ponències sempre en la línea de poder formar part de la elit educativa.
El Pla de Formació anual reflecteix les eines de treball per part de l’equip docent, per estar al dia en les diferents especialitats que intervenen en l’Educació Integral del nen/a.
Cal destacar la nostra preocupació i esforç per aconseguir en els nostres alumnes el respecte pels altres i per les seves diferències (físiques, aptitudinals, socioculturals…).
Globalment, l’escola pretén estimular en l’alumne/a, mitjançant les xerrades de grup, l’exemple dels educadors i la línia pedagògica exposada, els valors d’una societat democràtica com són: solidaritat, actitud de diàleg, esperit crític i responsabilitat.
També volem educar individus que, malgrat les seves diferències, es facin respectar i tinguin criteri d’elecció. En definitiva, volem preparar-los per ser membres actius en la societat.
Pel que fa a la seva identitat, la nostra Escola s’adhereix amb:
- El respecte al pluralisme.
- Compromís en el conjunt de valors democràtics.
- El respecte als drets humans.
- El rebuig a qualsevol tipus de dogmatisme.
- La defensa de la llibertat dels membres de la comunitat escolar per manifestar lliurement llurs opinions.
- La voluntat de no adoctrinament.
Aquest és un aspecte primordial tenint en compte la realitat de la nostra Escola. Des de la nostra experiència, podem afirmar que la intervenció de l’adult serà definitiva per aconseguir el respecte mutu.
El Paper del Psicòleg
La tasca de l’equip de Psicòlegs de les Escoles Fàsia és atendre les diferents necessitats que es detecten en els nostres alumnes dins d’un treball interdisciplinari i d’equip que intenta donar una resposta global a la població atesa a les Escoles Fàsia. Així mateix assessorament a les famílies des d’una vessant global per tal d’unificar criteris d’actuació dins i fora de l’àmbit escolar.
L’atenció des d’un punt de vista clínic, es deriva de la comorbilitat d’un ampli ventall de trastorns mentals i del comportament que presenta el nostre alumnat.
Els alumnes que arriben a la nostra escola són derivats per l’EAP quan consideren que les Escoles Fàsia poden ser el millor recurs per atendre l’alumne/a tant des del punt de vista psicològic com educatiu.
L’atenció a les famílies comença amb una primera visita a l’escola, on els psicòlegs analitzen el motiu de la consulta. Quan la família considera que som la seva opció educativa, es concreta una segona visita on un logopeda valora el nivell acadèmic de l’infant. Tenint en compte la edat cronològica, el nivell educatiu i les seves habilitats socials, l’alumne participarà de les activitats dins el grup-classe més adient a les seves característiques personals.
La següent entrevista amb els pares o tutors, un cop formalitzada la inscripció escolar en el nostre centre, consisteix en la realització de la història clínica. Així mateix realitzem tot el treball amb la xarxa que intervingui en el tractament: contacte amb el psicòleg del CSMIJ, estimulació precoç, psiquiatra, psicòleg privat i especialistes en psicomotricitat i llenguatge, tutors de l’escola anterior, etc.
Els alumnes poden venir diagnosticats des dels Hospitals Infantils, CSMIJs i Gabinets Psicopedagògics privats. En aquest moment es considera important realitzar una diagnosi diferencial basada en l’observació directa individual i a l’aula per tal d’ajustar el seu tractament i assessorar el treball del tutor i el dels especialistes (logopedes, psicomotricistes, informàtics,…).
Els psicòlegs, conjuntament amb els tutors, mantindran entrevistes periòdicament per tal d’avaluar el progrés individual de l’alumne i consensuar pautes d’actuació conjunta.
Elaborem informes psicològics quan les famílies ho sol·liciten (Certificats de Discapacitat, Prestacions de la Llei de Dependència, EVO laboral, Serveis Socials, etc.).
Realitzem tractament psicoterapèutic de forma individual a l’alumne/a i a la seva família si s’escau.
Per tal de millorar la nostra tasca psicològica, periòdicament, una formadora externa, supervisa els casos clínics més complexos. Alhora hi ha un treball coordinat i consensuat amb tots els professionals del centre. Mensualment es realitza una sessió clínica amb els claustres de les dues escoles per abordar les característiques personals de l’alumnat nou i fer seguiment de la resta d’alumnes.
També es realitza un treball d’assessorament a les escoles ordinàries on tenim alumnes en escolaritat compartida. Prioritàriament pel que fa a l’aspecte psicològic d’atenció a l’Infant.
De la mateixa manera es duu a terme una col·laboració mensual amb d’altres professionals d’escoles d’Educació Especial per tal d’unificar criteris. Es tracten temes com els trastorns de conducta, alumnes amb TEA, els aspectes farmacològics, les diferents vessants psicològiques (Psicologia Clínica, Sistèmica, Cognitivo-conductual, …), diferents síndromes, atenció a les famílies, coordinació amb xarxa,… i així ampliar els nostres coneixements. Tot sovint els psicòlegs del centre han presentat casos clínics per tal d’aportar la seva experiència.
Els psicòlegs de l’escola assessoren l’AMPA de les Escoles Fàsia on juntament amb d’altres professionals imparteixen xerrades de temes d’interès.
- Participar en l’elaboració del Projecte Educatiu i les NOFC.
- Coordinar les actuacions dels titulars d’aula i dels especialistes.
- Coordinar les tasques dels monitors de menjador i pati.
- Treballar amb el tutor per a la inclusió d’un alumne a l’aula i la seva promoció posterior.
- Vetllar per la cohesió del professorat.
- Preparar les reunions de professors i famílies.
- Seguiment del procés psicopedagògic dels alumnes.
- Orientació vocacional per tal de valorar la continuïtat de la formació acadèmica dels nostres alumnes: CFGM (Cicles Formatius de Grau Mig), PFI (Programes de Formació e Inserció) ordinaris i/o adaptats i IFE (Itinerari formatiu específic) tot valorant les seves preferències i les habilitats millors conservades. D’altra banda la orientació laboral protegida: STO (Servei de Teràpia Ocupacional), SOI (Servei d’Orientació e Inserció), CET (Centre Específic de Treball).
A les Escoles Fàsia aquestes funcions les desenvolupen els psicòlegs clínics per tal de prioritzar en tot moment el benestar dels nostres alumnes des d’una vessant preventiva.
El Paper del Tutor
Com Treballem
Etapes Educatives
Cal destacar l’educació primària, com una etapa fonamental i privilegiada en la formació dels nens i les nenes. Aquesta etapa educativa és el marc idoni per adquirir les competències bàsiques i posar les bases d’una formació personal basada en l’autonomia personal, la responsabilitat, la solidaritat, la llibertat i la participació.
Correspon al mestre i a la mestra orientar, acompanyar, estimular e impulsar l’hàbit de descoberta. Per això serà fonamental, a més dels processos d’ensenyament i d’aprenentatge, una adequada acció tutorial que atengui tant els aspectes individuals com els de treball grupal de l’alumnat.
En aquesta etapa és fonamental que els continguts de les diferents àrees es desenvolupin tenint en compte la funcionalitat i el caràcter vivencial dels aprenentatges, la seva vinculació amb l’entorn mediat i immediat, la participació de l’alumnat en el procés d’aprenentatge i la permanent adequació a les necessitats educatives dels infants. Per la manera com l’alumnat d’educació primària accedeix al coneixement, es fa necessària una visió global dels continguts de les diferents àrees, de manera que les competències bàsiques adquireixen un paper rellevant.
L’acció educativa respectarà els principis bàsics següents: tenir en compte les diverses maneres d’aprendre de l’alumnat i adequar l’ensenyament a les diverses característiques personals i socials que condicionen els aprenentatges. Seleccionar i organitzar de manera adequada els continguts que es pretén que els nens i les nenes aprenguin, així com, potenciar que l’activitat de classe flueixi de forma que cada alumne i el grup en conjunt s’esforci per aprendre, raonar i expressar el que sap. Per plantejar els dubtes, per elaborar el coneixement, i per actuar amb autonomia, responsabilitat i compromís. Posar els mitjans necessaris perquè cada nen i nena se senti atès, orientat i valorat, quan ho necessiti i sense cap tipus de discriminació.
L’etapa de Primària que realitzem a la nostra escola està dirigida a nois i noies de 6 a 12/13 anys que mostren dificultats d’aprenentatge, ja sigui perquè el seu ritme evolutiu és més lent i/o bé perquè les seves pautes de conducta no són les adequades.
Què oferim?
- Un ritme de treball que respecti el propi de cada alumne i que parteixi dels coneixements bàsics que posseeix cadascú.
- Una atenció individualitzada tant a nivell escolar com psicològica (coordinació en xarxa amb els diferents especialistes implicats).
Com ho fem?
- Grups-classe reduïts, 4/6 alumnes per tutor.
- Agrupem als alumnes en funció de les seves capacitats, edat cronològica i relacions socials. Intentem fer els grups homogenis, per tal que puguin seguir un ritme adequat a les seves possibilitats.
- La presència de dos titulars per grup-classe amb l’ajut d’estudiants en pràctiques de diferents graus (pedagogia, formació del professorat, treball social, màsters) permeten una atenció més individualitzada i el desdoblament en grups encara més reduïts.
- Atenció psicològica (si escau) individual dins l’horari escolar per part del grup de psicòlegs de l’escola.
- Més dedicació a les àrees instrumentals que formen: llengua i matemàtiques, ja que les considerem la base de la resta d’aprenentatges.
- Sortides mensuals a teatres, museus, exposicions, tallers, natura,…, relacionades amb els continguts treballats.
- Convivències escolars a la neu (hivern) i a la natura (estiu).
- Realització de tallers (activitats complementàries) que es treballen durant un trimestre o durant tot el curs.
- Participació en campanyes solidàries.
L´ESO que realitzem a la nostra escola està dirigida a nois i noies de 12-14/16-18 anys que mostren dificultats d’aprenentatge, ja sigui perquè el seu ritme evolutiu és més lent o bé perquè les seves pautes de conducta no són les adequades.
Volem que els nostres alumnes aprenguin els coneixements i adquireixin els hàbits necessaris i bàsics per a tot tipus d’aprenentatge posterior, transmetent-los valors com l’esforç, la solidaritat, la tolerància i el respecte, tant a les persones com a l’entorn que els envolta.
Els continguts acadèmics es treballen des d’una vessant significativa i vivencial , complimentats amb d’altres tipus d’activitats prioritàries per a l’accés a l’autonomia personal i, per tant, a la vida adulta.
Què oferim?
- Un ritme de treball que respecti el propi de cada alumne i que parteixi dels coneixements bàsics que posseeix cadascú.
- Una atenció individualitzada tant a nivell escolar com psicològica (amb entrevistes periòdiques amb tutors i també amb metges o psicòlegs si es dóna el cas).
- Una continuïtat en els seus estudis i en la seva evolució psicològica, personal i social, tot tenint sempre present una visió del seu futur laboral i/o acadèmic.
- La possibilitat d’allargar la seva escolaritat obligatòria fins als 18/19 anys.
- La possibilitat d’obtenir el títol de Graduat en ESO si aconsegueix assolir les competències bàsiques i amb vist i plau de la Inspecció d’educació.
Com ho fem?
- Grups-classe reduïts, màxim 12 alumnes, amb dos tutors.
- Agrupaments flexibles: agrupem als alumnes en funció de les seves capacitats reals en cada àrea curricular i també en funció del seu punt de partida quan arriben a l’escola. D’aquesta manera no es creen llacunes de coneixement i cadascú es troba dins un grup el més homogeni possible, podent seguir un ritme adequat a les seves possibilitats.
- La presència de dos titulars per grup-classe amb ajut d’estudiants en pràctiques de diferents carreres (pedagogia, formació del professorat, psicologia, màsters) permeten una atenció més individualitzada i el desdoblament en grups flexibles.
- Atenció psicològica (si escau) individual dins l’horari escolar per part del psicòleg de l’escola.
- Més dedicació a les àrees instrumentals: llengua i matemàtiques, ja que les considerem la base de la resta d’aprenentatges.
- Introducció de crèdits de reforç en funció de les necessitats reals del grup/classe o dels possibles subgrups que es poden derivar.
- Realització de crèdits variables (activitats complementàries) que es treballen durant un trimestre o durant tot el curs. D’aquesta manera poden accedir a aspectes específics de diferents àrees curriculars que d’altra banda no s’analitzen tan a fons. Aquesta manera de treballar-los, a més, permet un major aprofitament, ja que es fan grups d’alumnes de diferents classes amb especialistes del tema: Dansa, Audiovisuals, Arterapia, Ipads, Jocs Cooperatius, Jardineria, Habilitats Socials, entre d’altres.
- Sortides mensuals a teatres, museus, exposicions, tallers, natura,…, en funció dels temes treballats.
- Convivències escolars a la neu (hivern) i a la natura (estiu).
- Participació en campanyes solidàries.
Un cop finalitzada l’etapa a les aules d’ESO ens plantegem quines sortides són les més adients per a cada alumne/a, tenint en compte les seves àrees millor conservades, habilitats, aficions, grau de disminució, opinió dels pares, el lloc on viu, l’evolució escolar, etc.
Durant l’últim any d’escolarització a l’aula d’ESO les entrevistes que es duen a terme amb els pares, tenen com a objectiu primordial informar-los de les diferents sortides i dels passos burocràtics que cal realitzar per la continuïtat dels seus estudis formatius i/o per la formació laboral dels seus fills/es.
Els psicòlegs de la nostra escola visiten personalment els diferents centres per poder donar la màxima informació als pares. Altrament, es té en compte l’experiència viscuda per ex-alumnes que ja hi estan ubicats.
Per veure més informació anar a l’apartat de la web Funcionament de l’Escola (La Continuïtat: Programes Formatius Laborals).
Centre Col·laborador en Pràctiques
Les Escoles Fàsia són centres col·laboradors en pràctiques.
Un dels objectius més importants de les pràctiques implica que l’alumne pugui contrastar els seus coneixements teòrics amb la realitat educativa. Per altra banda el tutor d’aula pot comptar amb el suport d’un estudiant amb coneixements teòrics actualitzats, el que fa que l’escola mai perdi contacte amb els continguts i les tendències actualment en vigor a les universitats catalanes, i fins i tot de l’estranger (Erasmus).
Les pràctiques han de servir als futurs/es mestres d’Educació Especial, pedagogs, psicòlegs, psicopedagogs i /o logopedes per aprendre al màxim sobre els diferents aspectes de la dinàmica de l’aula i del funcionament d’una escola d’ EE. Per això se’ls facilitarà la possibilitat de participar en totes les feines que integren el procés educatiu: disseny d’activitats grupals i individuals per a l’elaboració d’unitats de programació, preparació de material pedagògic i la realització de classes pràctiques i sortides pedagògiques amb tot el grup classe.
Actualment som centres col·laboradors en pràctiques de les següents institucions:
UB Universitat de Barcelona: Graus d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat, Psicologia, Pedagogia, Psicopedagogia i Logopèdia.
URL Universitat Ramon Llull – Facultat de Psicologia i Ciències de l’educació Blanquerna: Grau d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat, Psicologia, Logopèdia i Màsters.
Universitat de Vic: Grau d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat.
UAB Universitat Autònoma de Barcelona: Grau d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat, Logopèdia, Postgrau en Trastorns Emocionals i Psicopatologia Infantojuvenil, Máster en Psicopatologia Clínica Infanto-Juvenil, Màster en alteracions de la comunicació i del llenguatge.
UPF UniversitatPompeu Fabra de Barcelona: Màster de Musicoteràpia.
UAO Universitat Abat Oliva: Psicologia, Grau d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat.
UNIR Universitat Internacional de la Rioja: Grau d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat.
UDG Universitat de Girona: Màster Integratiu en Art-teràpia.
URV Universitat Rovira i Virgili: Tarragona. Grau de psicologia.
UNIBA Universitat Internacional de Barcelona. Màster en Psicopedagogia.
ISEP Formatiu: Máster en Intervenció en Dificultats de l’Aprenentatge.
UOC Universitat Oberta de Catalunya: Psicologia: Màster en dificultats d’aprenentatge i Trastorns del Llenguatge.
UIC Universitat Internacional de Catalunya: Grau d’Educació Primària amb Menció en Atenció a la Diversitat.
FUB Clínica Universitària de Manresa: Logopèdia.
Fundació Pere Tarrés: Treball Social. Certificat de Professionalitat d’Atenció a l’Alumnat amb NEE.
Cicles Formatius: Grau Superior d’Integració Social (IES Severo Ochoa , Sagrat Cor de Barcelona i La Salle Bonanova).
Podeu descarregar el contingut d’aquesta secció en format pdf (CATALÀ)
Podéis descargar el contenido de esta sección en formato pdf (CASTELLANO)