Funcionament de l’Escola

Òrgans de Govern


L’Escola està regida pels següents òrgans de govern:

Mecanisme d’Entrada

Les adscripcions en el nostre Centre es realitzen a través de l’EAP (Equip d’Assessorament Psicopedagògic del districte). Aquest elabora el dictamen del nou alumne. Mentrestant, l’equip de coordinació i orientació psicopedagògica tindrà una entrevista amb els pares i realitzarà una anàlisi detallada de l’alumne/a. Tenint en compte la seva edat cronològica, el seu nivell intel·lectual i pedagògic, romandrà a l’aula que millor s’adapti a les seves característiques.  La logopeda i el/la tutor/a passaran una prova de nivell per observar la capacitat d’adaptació de l’alumne i determinar si aquesta és l’aula més adient. L’escola imparteix programes adaptats d’educació primària, secundària i assessorament psicopedagògic.

L’alumne seguirà un PI . Tenint en compte les característiques personals i la necessitat de potenciar les àrees cognitives millor conservades, cada alumne, seguint un ritme marcat per l’avaluació contínua de les seves adequacions curriculars, pot ajustar el nivell de competències i el nivell d’exigència curricular.

Promoció dels Alumnes al Cicle Següent

L’aula abastarà un cicle en el qual l’alumne romandrà fins a l’adquisició global dels principals continguts programats. Tanmateix gaudirà d’una programació individual que li permetrà treballar cada àrea segons el seu propi ritme.

En el moment de determinar si un alumne/a està preparat per passar de Cicle, es reuneix el mestre d’aula i l’equip de coordinació i orientació psicopedagògica amb el claustre de professors i després d’analitzar les proves de nivell i fer un seguiment del seu currículum, es determinarà la seva promoció al cicle següent, sempre tenint en compte les competències curriculars i socials de l’alumne/a.

Escolaritat Compartida

Nexes d’Unió entre els Centres d’Educació Especial i Ordinària

Com a especialistes d’alumnes amb NEE, volem transmetre els coneixements i les pràctiques que hem acumulat al llarg de molts anys creant nexes d’unió entre el CEE i el CO. Els nostres coneixements fonamentats en una sòlida preparació tècnica i contrastada amb l’experiència diària en el tractament d’infants i adolescents amb diversitat funcional pot ser de gran ajut perquè l’atenció a la diversitat sigui una realitat a Catalunya. Estem doncs oberts a dur a terme experiències conjuntes amb centres ordinaris propers per tal d’intercanviar els recursos de cadascun.

La Integració dels nostres alumnes

A qualsevol etapa de l’escolarització obligatòria d’un alumne a les Escoles Fàsia ens podem plantejar la inclusió parcial o total d’un alumne a l’Escola Ordinària. De fet ha estat una constant la nostra preocupació per la inclusió: el retorn a l’escola ordinària quan l’alumne ha superat els seus trastorns de conducta i/o ha restablert els seus nivells de competència.

En les entrevistes amb les famílies dels nostres alumnes insistim en la importància que aquests participin en diferents esplais i/o casals lúdics i activitats extraescolars organitzats en el propi barri, ja que així es sociabilitzaran amb grups de l’escola ordinària.

Escolaritat Compartida i la Figura decisiva de l’EAP

En el moment d’iniciar una escolaritat compartida, la col·laboració i coordinació de l’EAP esdevé decisiva per coordinar i supervisar el treball de les dues escoles, organitzar l’aspecte burocràtic, fer de moderador i establir el suport necessari perquè aquesta inclusió sigui un èxit.

Es tracta d’organitzar una escolaritat complexa per a alumnes amb dificultats d’aprenentatge greus i permanents. La planificació ha de ser compartida. En general a l’escola d’EE hi haurà una programació de forta intervenció amb un abordatge individualitzat, en àrees de: Llengua, Matemàtiques, Logopèdia Psicomotricitat i Informàtica.

A l’escola ordinària s’aconsella que l’alumne hi dini per aconseguir una major normalització social en el menjador i en els patis. També hi realitzarà els aprenentatges més dinàmics: plàstica, música, educació física i/o psicomotricitat, coneixement del medi, sortides i colònies, etc.

On radica l’èxit de l’inclusió

Aquest són els principals aspectes a tenir en compte perquè aquesta inclusió sigui un èxit:

  • Establir reunions periòdiques de coordinació amb l’EAP, mestres, pares i coordinadors d’ambdues escoles.
  • Contactes telefònics, correus electrònics i missatges mitjançant l’agenda escolar.
  • Mostrar una actitud favorable per part de l’Equip Directiu.
  • Les expectatives favorables per part dels mestres seran determinants en l’actitud dels alumnes de l’escola ordinària i ajudaran a millorar.
  • La imatge social de l’alumne/a amb diversitat funcional.
  • L’escola ordinària ha de ser inclusiva: una escola que faci accessible l’aprenentatge a tots els alumnes.
  • S’han de tenir els suports necessaris.
  • No s’ha d’oblidar que el nou concepte de diversitat funcional parla de benestar emocional de l’individu. Els projectes  han de ser flexibles, a curt termini i revisables.
  • Si l’educació compartida interfereix en una evolució òptima de l’alumne/a cal valorar quin és l’emplaçament més idoni, si l’escola d’EE o l’escola ordinària.

Cal dir que el recolzament i coordinació per part dels nostres EAPs de referència i d’altres ha estat decisiu. Prioritzen les necessitats de l’alumne/a des de l’experiència amb una visió tècnica i humana, agilitzant en tot moment els aspectes més burocràtics.

La Continuïtat: Programes Formatius

El cent per cent de l’alumnat de les Escoles Fàsia, quan finalitza la seva etapa escolar, accedeix a prolongar la seva formació acadèmica o laboral (Grau Mitjà/PFI/IFE) o bé entra en el món del treball (empresa ordinària o treball protegit: STO/SOI/CET).

Mai s’aconsella que es quedin a casa a l’espera de trobar el lloc més adient a les seves característiques personals. Així doncs, no finalitzarà la seva etapa escolar a Fàsia fins que no s’integri o sigui admès en els diferents serveis que s’ofereixen.

Quan l’alumne/a finalitza la seva escolaritat a l’aula de l’ESO  i amb el certificat de discapacitat vigent, anirà a fer una prova de capacitat a l’EVO laboral (a partir dels 16 anys), organisme que determinarà quines són les possibilitats més adients per la seva continuïtat formativa i laboral, i quines són les possibilitats més aconsellables per cadascun. La família visitarà aquests centres amb l’alumne i assessorats per l’escola acabarà de decidir el lloc més idoni.

Beques i Gestions

La Direcció i l’Administració del Centre facilita informació als pares sobre diferents beques a les que poden optar i gestiona per a ells la documentació necessària.

La principal d’aquestes beques és la que atorga el Ministeri d’Educació i Ciència, que es gestiona mitjançant el Consorci d’Educació a principis de curs. L’Escola fa arribar els enllaços per la sol·licitud a les famílies o tutors per tal que els omplin; després s’hi afegeix la informació que es demana al Centre i, finalment, s’encarrega també de tramitar-la.

La nostra escola assessora, en tot moment, a les famílies sobre tota aquella documentació que pugui ser beneficiosa per al seu fill o filla (Targeta Rosa, Carnet de Família Nombrosa, EVO Laboral, Certificat de Discapacitat, Ajuts específics per part d’alguns Ajuntaments, Ajuts econòmics dels Fons Socials d’algunes empreses privades, la Beca MEC, etc.

A més a més, s’encarrega de mantenir degudament informades a les famílies i de facilitar la comunicació entre aquestes i els professionals adients.

Serveis Complementaris i Material

Gabinet Psicopedagògic

Des de fa uns anys, donada la demanda de població externa a la nostra escola, es va decidir oferir el servei del gabinet psicopedagògic. Aquest gabinet funciona fora de l’horari escolar (a partir de les 16:30h) i està format per els professionals que treballen en el centre (mestres, pedagogs, logopedes i psicòlegs), els quals conten amb una àmplia experiència en els tractaments de les necessitats escolars, logopèdiques i psicològiques, orientades a nens/es i adolescents.

Realitzem un treball multidisciplinar i coordinat que es duu a terme entre els nostres professionals i els professionals implicats directament en el cas. Els serveis que oferim van adreçats a infants i adolescents amb o sense necessitats educatives especials.

Els professionals referents contactaran amb els tutors de l’escola de l’infant o amb les persones implicades en el seu procés d’aprenentatge per tal d’unificar criteris d’actuació.


       Coordinador: Sandra Madir                                                    Telèfon: 932152323